fredag 6. januar 2012

Fredag 6. Januar

Om nedleggelse av fødeavdelingen.

Onsdag 4. Januar vedtok styret i Helse Midt-Norge å legge ned Fødeavdelingen ved Orkdal Sanitets Sykehus. En utrolig uheldig avgjørelse etter min mening. Jeg har lest flere innlegg hos nettavisene om avgjørelsen og registrerer at flere kommenterer at det bare er ca. 40 min. fra Orkanger og inn til Trondheim og St. Olavs Sykehus. Jeg er helt sikker på at Orkdalingene har stor interesse av å beholde fødeavdlingen i kommunen. Ønsket er klart enda større for innbyggerne i Rennebu, Frøya, Hitra og Agdenes som ligger lengst unna sykehuset. De får ca. 40 min i tillegg på reisetiden. Vi må ikke alltid tenke på hva som er best for oss selv, men også hva som er til det best for alle.
Å legge ned en så kjær og populær fødeavdeling er utenkelig i mitt hode og argumentene for er ikke tydelige for meg. Man skaper ikke trygghet og forutsigbarhet ved alltid å spare penger.
Ca. 8000 mennesker har undertegnet en kampanje for å beholde fødeavdelingen. Kommunestyrene i distriktet har sendt inn utalelser som taler for å beholde fødeavdelingen. Hvorfor ikke høre på folket?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar