onsdag 21. mars 2012

Temamøte om gruveindustri


Sør-Trøndelag AUFs temamøte om gruveindustri på Nova i går var virkelig en positiv opplevelse. For det første er jeg veldig glad for at fylkesstyret følger opp Meldal AUFs interesse for å lære mer om gruveindustri og hvilke utfordringer vi står overfor. For det andre ble jeg imponert og fasinert over innleder Olaf Brastad fra Bellona.

Brastad innledet om hvilke dilemma vi nå står overfor i mineralnæringen. Mineralpris og etterspørsel øker kraftig, og vi vet det finnes masse ressurser i den norske berggrunnen. Hva velger vi å gjøre med dette, og hvilke muligheter har vi som gammel bergverksnasjon?

Vi resirkulerer, og blir bare bedre og bedre på det, men hva gjør vi når vi ser at etterspørselen fortsetter å øke? Hvilket ansvar har Norge?
Det jeg er glad for, og som jeg mener er et viktig skritt i riktig retning, er at regjeringen nå jobber med en strategi for mineral- og bergverksnæringa. En strategi Norge aldri har hatt før. Diskusjonen om hvor veien går videre må vi ta, og vi må utnytte den kunnskapen og de erfaringene vi sitter på.

Det er alltid spennende å møte mennesker som utfordrer tankerekkene i salen, og forteller om et brennende engasjement som kommer fra hjertet. Slike mennesker utfordrer dine prinsipper, og det er det masse å lære av. Håper jeg får anledning til å møte Olaf Brastad igjen.




Bildet av Olaf Brastad er lånt fra Bellonas hjemmeside.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar